Menu

Pogromca mitów

Jesteśmy racjonalni, dlaczego więc wierzymy, w niektóre paranormalne i nielogiczne zjawiska?

Mit 29#

jacek.lent

taryfyenergetyczne

Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad zmianą taryfy energetycznej. Wielu bowiem uważa, że korzystna jest taryfa dwustrefowa. Oczywiście nie jest to prawda, bo wiele zależy tu od profilu zużycia energii elektrycznej.

Zdecydowana większość odbiorców posiada taryfę jednostrefową, czyli G11. Jest to podstawowa taryfa, która cechuje się tym, że przez całą dobę i przez cały tydzień obowiązuje jedna stawka za kWh.

Taryfa dwustrefowa to rozliczenie się za energię w 2 strefach: tańszej i droższej. Strefa, w której obowiązuje niższa stawka za kilowatogodzinę trwa 10 godzin w ciągu doby i są to przeważnie godziny od 22.00 do 6.00 (tzw. poza szczyt). Z kolei strefa z wyższą ceną energii elektrycznej obowiązuje w pozostałych 14 godzinach (tzw. szczyt). Konkretne godziny stref są ustalane przez lokalnych dystrybutorów energii elektrycznej. 

Szczegółowe informacje możecie uzyskać też u swoich sprzedawców. Podaje kontakty do kilku z nich:

Enea kontakt

Tauron kontakt

Plus kontakt

Kiedy się opłaca zmienić taryfę energetyczną? Nad zmianą taryfy z jednostrefowej na dwustrefową należy się zastanowić kiedy spora część zużycia energii przypada na godziny, w których obowiązuje niższa stawka za kilowatogodzinę. Trzeba to jednak bardzo dokładnie przeanalizować, bowiem taryfę można zmienić raz na 12 miesięcy.

W ofercie sprzedawców często jest też taryfa G12w. Jest to tzw. taryfa weekendowa – tańszy prąd jest również w weekendy i święta.

 

Mit 28#

jacek.lent

mityowarzywachowocach

Wiele mitów dotyczy jedzenia. Sporo ich narosło o warzywach i owocach. Powinny one znaleźć się w naszej codziennej diecie w ilości minimum 400 gram.  Oczywiście istotne znaczenie ma jakie warzywo, owoc spożywamy i w jakim zestawie.

Pierwszy mit dotyczy ziemniaków. Wielu sądzi, że są bardzo kaloryczne. Tymczasem średniej wielkości ziemniak ma około 90 kalorii. Są tuczące tylko wtedy kiedy polejemy je sosem czy podsmażymy. Zatem to wszystko zależy od sposobu przyrządzenia. Zdaniem dietetyków ziemniaki powinniśmy spożywać minimum raz w tygodniu.

Kolejny mit jest związany z często podawanym zestawem: pomidor i ogórek. Nie jest to jednak dobry duet, bowiem ogórek eliminuje zawartą w pomidorze witaminę C. Wszystkiemu winien jest enzym o nazwie askorbinaza.

Witamina C jest kojarzona często z cytryną. Okazuje się jednak, że cytryna czy inne cytrusy nie zawierają największych ilości witaminy C. Najwięcej witaminy C znajdziemy w czerwonej papryce i czarnej porzeczce.

Zapewne wiele razy słyszeliście, że surowe warzywa są lepsze od gotowanych. Jest to jednak mit. Przykładowo w trakcie gotowania marchwi i pomidorów ma miejsce uwalnianie się karotenoidy i likopen, które w skutecznych sposób blokują rozwój rakowych komórek. Oczywiście gotować warzywa nie można zbyt długo – wówczas tracą one sporo swoich właściwości.

Mit 27#

jacek.lent

mity_o_wegetarianizmie

Choć nie jestem wegetarianinem to o diecie bezmięsnej wiem sporo. Chyba najczęstszym słyszanym mitem jest ten, który mówi że wegetarianizm powoduje niedobór białka. Na białka składa się wiele aminokwasów, a część z nich organizm potrafi sobie samodzielnie wyprodukować. Pozostałe natomiast musimy organizmowi dostarczyć. Aminokwasy egzogenne występują w roślinnych produktach. Wegetarianie spożywając różne roślinne produkty z zawartością białka dostarczają organizmowi różnych aminokwasów.

Kolejny mit, z którym się spotkałem mówi iż dieta bezmięsna prowadzi do anemii. Wiele osób mówiło mi, że taka dieta nie dostarcza organizmowi odpowiedniej ilości żelaza. W roślinnych produktach co prawda występuje niehemowa postać żelaza - trudno wchłaniana przez organizm - ale można to zneutralizować spożywając bogate w witaminę C potrawy. W jakich produktach roślinnych można znaleźć żelazo? M.in. w roślinach strączkowych czy pestkach dyni.

Słyszałem też że podobno jedzenie wegetariańskie jest niesmaczne. Moim zdaniem jest to mit, po posiłki te można tak samo przygotować jak te z mięsem. Można zatem smażyć, piec, dusić czy gotować oraz stosować różnorodne przyprawy.

Wiele osób sądzi też, że dieta wegetariańska oznacza spore koszty. Prawda jest taka, że podstawowe składniki diety czyli np. ryż czy makaron to produkty, które kosztują 3-4 zł za opakowanie, czyli niewiele. Droższe jest przykładowo tofu, ale nie jest to obowiązkowy składnik diety.

Mit 26#

jacek.lent

mity_o_energii_odnawialnej

Dziś przedstawię mity dotyczące odnawialnych źródeł energii. Najczęstszym zarzutem jaki jest kierowany w stronę energii odnawialnej to to, że jest zbyt droga. Prawda jest taka, że nie zawsze przeprowadza się analizę czy inwestycja w danym miejscu jest opłacalna. Dobrze przemyślana inwestycja przynosi pozytywny efekt w postaci niższych cen kWh.

Słyszałem też opinie, że odnawialne źródła nie mają pozytywnego wpływu na środowisko. Z badań jednak wynika, że emisja cieplarnianych gazów, która jest związana z produkcją prądu z instalacji OZE jest w porównaniu z energią z konwencjonalnych źródeł sporo niższa. W rzeczywistości pozyskiwanie energii ze słońca czy wiatru nie powoduje emisji tych gazów.

Mitem jest, że energia odnawialna nigdy się nie skończy. Dlaczego? Bo technologie, które są stosowane w procesie produkcji energii odnawialnej wykonane są z nieodnawialnych materiałów. Przykładowo w produkcji turbin wiatrowych stosuje się takie metale jak neodym i itr. W przyszłości metale te mogą być ciężko dostępne.

Mit 25#

jacek.lent

mity_o_trenowaniu

Dziś rzecz o sporcie, a konkretnie o mitach o uprawianiu sportu. Wiele osób myśli, że dany trening wykonuje w sposób prawidłowy, jednak rzeczywistość jest zupełnie inna.

Pierwszy mit mówi o tym, że idealnym sposobem na płaski brzuch jest ćwiczenie brzuszków. Niestety to nie wystarczy, aby wyrzeźbić tą partie ciała. Najpierw należy skupić się na spaleniu tkanki tłuszczowej. Polega to na bieganiu, treningu cardio, pływaniu, jeździe na rowerze oraz na stosowaniu diety.

Kolejny mit dotyczy jazdy na rowerze. Niestety to nie wystarczy aby mieć piękne nogi. Niezbędne jest jeszcze wykonywanie treningu siłowego.

Pewnie wielu z was słyszało, że za zakwasy odpowiada kwas mlekowy. Po bardzo intensywnym treningu w mięśniach odczuwamy ból. Jest to wynik gromadzenia się dużej ilości protonów. To one są odpowiedzialne za równowagę kwasowo-zasadową. Zakwasy pojawiają się w wyniku mikrouszkodzeń mięśni.

Wiele mitów urosło wokół sportów siłowych. Jeden z nich mówi, że hamują one wzrost. Tymczasem większym obciążeniem dla organizmu dziecka jest przykładowo granie w koszykówkę czy siatkówkę.

Kolejny mit mówi o tym, że mięśnie zamieniają się w tłuszcz. Trzeba wiedzieć, że tkanka tłuszczowa i mięśniowa cechują się odmiennymi strukturami. W przypadku zaprzestania trenowania mięśnie osłabiają się i tracą masę, a nie zamieniają się w tłuszcz.

© Pogromca mitów
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci